Authentic Learning for intergenerational cooperation admin 14 czerwca, 2024

Authentic learning for intergenerational cooperation

Termin realizacji:

o projekcie

Nasz projekt kieruje się ideą integracji międzypokoleniowej i poprawy jakości życia w miastach województwa śląskiego, wykorzystując metodę edukacyjną “autentisk læring” znaną z Norwegii. Poprzez łączenie młodych osób i seniorów w grupach roboczych, projekt zamierza realizować lokalne inicjatywy, które adresują konkretne potrzeby społeczności. W ramach projektu każda z grup międzypokoleniowych otrzyma wsparcie finansowe, edukacyjne i mentoringowe, aby skutecznie planować i wdrażać swoje działania.

efekty projektu

Opracowano i wdrożono kompleksowe materiały edukacyjne, obejmujące zestaw zasobów do warsztatów z zakresu pracy zespołowej, komunikacji międzypokoleniowej i design thinking. Materiały te stanowiły podstawę merytoryczną do przeprowadzenia serii szkoleń i warsztatów, realizowanych przez doświadczonych mentorów. Uczestnikom łącznie udzielono 350 godzin wsparcia edukacyjnego, co przyczyniło się do pogłębienia ich kompetencji społecznych i wzrostu zaangażowania obywatelskiego.

Efektem tych działań było powstanie i wdrożenie 20 lokalnych inicjatyw społecznych realizowanych w 10 miastach województwa śląskiego. Inicjatywy te odpowiadały na rzeczywiste potrzeby lokalnych społeczności i miały pozytywny wpływ na życie społeczne i integrację mieszkańców. Były to działania różnorodne – od projektów artystycznych i edukacyjnych, po wydarzenia integracyjne, kulinarne czy animacyjne – każdorazowo oparte na ścisłej współpracy seniorów i młodzieży.

W projekcie uczestniczyło ponad 220 osób, w tym 86 seniorów (65+), którzy współtworzyli działania razem z młodzieżą. Zaangażowano również 10 instytucji edukacyjnych i 10 grup seniorów, co zapewniło szeroki zasięg, trwałość efektów oraz silne zakorzenienie projektu w społecznościach lokalnych.

Zwieńczeniem działań było opracowanie i dystrybucja podręcznika na temat integracji międzypokoleniowej, dostępnego zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Publikacja ta dokumentuje doświadczenia uczestników, opisuje zastosowane metody edukacyjne oraz prezentuje wypracowane dobre praktyki, stanowiąc inspirację dla innych organizacji i społeczności.

1. Dom Dziennego Pobytu Seniora w Świętochłowicach
2. Fundacja Park Śląski w Chorzowie
3. Dom Dziennego Pobytu Senior+ w Bytomiu
4. Uniwersytet Trzeciego Wieku w Zawierciu
5. Fundacja „Wspieramy” w Dąbrowie Górniczej
6. Stowarzyszenie Emerytów w Żarkach
7. Grupy seniorów w Czeladzi
8. Centrum Aktywności Seniorów w Zabrzu
9. Inny Dom Kultury w Rudzie Śląskiej
10. Dzienny Dom Seniora w Tarnowskich Górach
11. Klub Seniora Jutrzenka w Dąbrowie Górniczej
12. Dzienny Dom Pomocy Społecznej w Katowicach

1. II Liceum Ogólnokształcące im. M. Reja w Świętochłowicach
2. Zespół Szkół Technicznych w Dąbrowie Górniczej
3. III Liceum Ogólnokształcące im. S. Batorego w Chorzowie
4. Technikum nr 17 w Katowicach
5. Zespół Szkół Administracyjno-Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Bytomiu
6. Inny Dom Kultury w Rudzie Śląskiej
7. I Liceum Ogólnokształcące w Mysłowicach
8. Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 16 w Zabrzu
9. Świetlica Środowiskowa św. Jacka w Katowicach
10. Ośrodek Szkolenia i Wychowania OHP w Dąbrowie Górniczej

Podręcznik powstał jako efekt współpracy polsko-norweskiej i poświęcony jest tematyce edukacji międzypokoleniowej z wykorzystaniem metody autentycznego uczenia się. Oparty na norweskich doświadczeniach, łączy aspekty teoretycznepraktycznymi narzędziami, które mogą być stosowane w różnych kontekstach edukacyjnych i społecznych – również w Polsce.

Publikacja prezentuje definicje, wartości i zasady skutecznej współpracy międzypokoleniowej, omawia znaczenie autentycznej edukacji oraz zawiera studia przypadków, metody pracy i inspirujące przykłady działań. Podręcznik ma na celu wspieranie integracji pokoleń, wzmacnianie kapitału społecznego i wdrażanie innowacyjnych metod nauczania.

Opracowany przez ekspertów z Polski i Norwegii, liczy 105 stron, będzie dostępny w wersji drukowanej i elektronicznej w języku polskim i angielskim oraz szeroko promowany w środowiskach edukacyjnych i organizacjach pozarządowych.

Galeria zdjęć
Formularz zgłoszeniowy
kontakt
Paulina Zalewska-Goryczka
+48 732 259 513
Dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00–18:00
projekty@neweurope.pl
finansowanie

Projekt “Authentic learning for intergenerational cooperation” korzysta z dofinansowania o wartości 106 000,00 euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy Norweskich i EOG.Celem projektu jest wzmocnienie dwustronnej współpracy między Polską a Norwegią w obszarze budowania kapitału społecznego w społecznościach lokalnych poprzez zwiększenie aktywnego uczestnictwa obywateli w życiu tych społeczności, ze szczególnym naciskiem na wzmocnienie współpracy i integracji międzypokoleniowej.

Skip to content